Nová vodíková dodávka Citroen e-Jumpy Hydrogen
Francúzska značka postupne elektrifikovala kompletný rad úžitkových vozidiel a teraz posunula vývoj na inú úroveň. Nová dodávka Citroen e-Jumpy Hydrogen využije vodíkový pohon a s plnou nádržou ponúkne dojazd viac ako 400 kilometrov.
Citroen chce zaujať najmä firemný sektor. Spoločnosti, ktoré túžia znižovať emisné zaťaženie, hromžia, že pri elektromobiloch im komplikuje podnikanie dlhšie nabíjanie batérií. Ak potrebujú denne zvládnuť viac ako 300 alebo 400 km, musia dodávky nabíjať, čo ich stojí čas. V prípade využitia vodíkového pohonu im však na doplnenie energie postačia iba necelé tri minúty.
„Vďaka dômyselnej architektúre kombinujúcej vodíkový palivový článok a batériu sa naša dodávka môže pochváliť tým najlepším z oboch technológií. Zásluhou prepracovaného dizajnu nemá vodíkový pohon žiaden vplyv na nosnosť a úložný priestor automobilu. Reagujeme na potreby profesionálov a ponúkame veľkorysý dojazd, rýchle napĺňanie nádrže a rekuperáciu energie,“ vyhlásil produktový a strategický riaditeľ spoločnosti Citroen Laurence Hansen.
Akciová ponuka: Vybrané modely Citroen s vynikajúcimi cenami
Batéria ako rezerva
Nový Citroen e-Jumpy Hydrogen bude využívať systém s palivovými článkami, ktoré vyrábajú elektrickú energiu spotrebou vodíka uloženého v trojvalcovej nádrži s tlakom 700 barov, a 10,5 kWh batériu, ktorá poslúži ako rezerva na 50 km dojazd po vyčerpaní vodíka.
Vodík v nádrži napája palivové články, ktoré vytvárajú elektrickú energiu potrebnú na pohon vozidla aj na dlhšie vzdialenosti. Vysokonapäťová batéria zabezpečí energiu na dynamický výkon. Citroen e-Jumpy Hydrogen bude využívať batériu najmä ako pomocný zdroj energie pri zrýchľovaní, predbiehaní alebo jazde do kopca. Vo väčšine prípadov, teda v rámci jazdy pri ustálenej rýchlosti, ho budú napájať palivové články.
Batéria uložená v útrobách karosérie sa automaticky nabíja elektrinou generovanou palivovým článkom, aby si udržala dostatočnú úroveň nabitia. V prípade problémov ju však môžete nabiť aj prostredníctvom kábla na akejkoľvek nabíjacej stanici.
Chcete si skontrolovať auto pred dovolenkou? Ozvite sa nám
Jeden typ pohonu, dve veľkosti
Klasický Citroen Jumpy sa vyrába v závode SevelNord, ale na vodíkovú verziu ho budú transformovať vo výskumnom a vývojovom centre pre vodíkové palivové články spoločnosti Stellantis Group v nemeckom Russelsheime.
Nový Citroen e-Jumpy Hydrogen sa dostane k prvým európskym zákazníkom na jeseň 2021 a bude dostupný v dvoch veľkostiach – M (4,95 m) a L (5,30 m). Na Slovensku však bude zatiaľ absentovať, aj vzhľadom na nedostatočnú infraštruktúru potrebnú pre využívanie vodíkového pohonu.